Skapa en ny annons eller kopiera info från en befintlig genom menyalternativet Annonser
. I ett enda överskådligt steg skapar du din platsannons.
Snabbnavigering
Administration
Tillgång till ansökningar
Annonsinnehåll
Extra innehåll
Villkor
Ansökningsformulär
Urvalsfrågor
Annonsutseende
Publicering
Administration
Börja med att ange vem i organisationen som ska vara rekryteringsansvarig. Du kan sedan ange ett internt namn på annonsen (valfritt). Vidare kan du ställa in att bli notifierad via epost vid ny ansökan eller när sista ansökningsdag passeras.
Här anger du även vilken arbetsplats som platsannonsen avser. Arbetsort behöver bara anges om annan än arbetsplatsen.
Tillgång till ansökningar
Om ni är flera som hanterar rekryteringpprocessen är det viktigt att du bestämmer vilka andra administratörer inom din organisation som får tillgång till annonsen. Längst ner under ”Administration” väljer du vilka av dina administratörer som ska ha tillgång till ansökningar för denna specifika annons. Klicka på pilarna för att välja, alternativt välj eller ta bort alla.
Annonsinnehåll
Här presenterar du ditt företag och texten samt rubriken du vill ska synas i själva annonsen. Du kan använda viss HTML-formatering för att göra texten mer lättläst.
Här väljer du även vem som ska finnas som kontaktperson i annons. Du kan välja två stycken kontaktpersoner och utöver det också en facklig representant.
Extra innehåll
I slutet av annonsinnehåll finns det ett element där man kan skriva ett kort extra innehåll för att attrahera kandidater lite extra. En överskrift och en text som sammanfattar vad din organisation står för som väcker uppmärksamhet och skapar intresse.
I själva annonsskapandet ser det ut enligt nedan. Skriv en rubrik och ett kort innehåll. Klicka sedan på förhandsgranska för att se hur det ser ut. Det är fritt val om du vill använda detta element. Fyller du inte i något visas inget extra innehåll i annonsen.
Villkor
Bestäm hur många platser du annonserar om, varaktighet, arbetsvillkor, lönevillkor och om några specifika kriterier krävs så som körkort för att kunna söka jobbet.
Ansökningsformulär
När en kandidat skickar in sin ansökan så får de automatiskt ett utskick från Recruto’s verktyg som bekräftar deras ansökan. Här har du möjlighet att definera exakt vad som ska stå i utskicket de får. Du har även möjlighet att avaktivera utskicket helt och hållet.
Urvalsfrågor
Lägg till och hantera urvalsfrågor för annonsen. Dessa hjälper dig att på ett effektivare sätt gallra ut intressanta kandidater. Du kan lägga till flervalsfrågor och eller frågor med fritextsvar. Vidare kan du ställa in så att frågorna blir obligatoriska och även om flervalsfrågorna ska vara blockerande.
Läs mer om urvalsfrågor.
Annonsutseende
Här har du möjlighet att sätta en särskilt logotype för arbetsplatsen, gör du inte detta så visas logotypen för din organisation som standard. Du kan även sätta en så kallad ”banner” för annonsen. Denna avser en större bild som visas högst upp i annonsen och hjälper till att skapa rätt känsla för din organisation och arbetsplats. Rekommenderad storlek på banner är minst 1920×1080 pixlar. I samband med detta så kan du även bestämma ett färgtema som matchar din organisations grafiska profil. Till sist har du även möjlighet att välja att visa en karta som visar vart arbetsplatsen ligger.
Publicering
Ange start och slutdatum för annonsen samt vilka publiceringskanaler ni vill använda er utav.
Det finns även möjlighet att publicera en platsannons till flera externa publiceringskanaler som t.ex. Platsbanken, MetroJobb, Blocket Jobb, Monster, LinkedIn etc. Vissa av dessa kanaler är kostnadsbelagda och kräver en aktivering för att de ska gå att använda. Det framgår under varje kanal om den är gratis eller ej.
Om du planerar att dela din platsannons i sociala medier som t.ex. Facebook rekommenderar vi att du använder en annonsspecifik bild för din annons. Detta gör att din länk syns bättre i användarens flöde samt bättre profilerar inlägget mot ditt företag och er digitala närvaro.