Utforma formulär till intresseanmälan för nya STF

27 views 1

Utforma ert ansökningsformulär

Första steget för kandidater som vill bli ställföreträdare är att fylla i en intresseanmälan som skickas till Recrutos kompetensbank. Nya kandidater som skickar in intresseanmälan kommer automatiskt hamna i statusfliken Ny och ni kommer att få en notis när det finns en ny kandidat. Även er befintliga ställföreträdare ska fylla i formuläret för att kunna läggas till i Recruto.

Länk till intresseanmälan kan du publicera på er hemsida eller andra kanaler ni använder för att rekrytera nya ställföreträdare. Vi skapar en flyer till er med QR-kod som leder direkt till ert formulär. Den kan ni använda vid informations- och utbildningsträffar.

Formuläret består av tre delar: personuppgifter, urvalsfrågor och möjligheten att bifoga filer. Du skapar formuläret i kontrollpanelen utefter era egna preferenser. Det enda Recruto kräver som systemleverantör från de som gör en intresseanmälan är namn och e-postadress.

Nedan berättar vi steg för steg hur du skapar formuläret.

För att era kandidater ska kunna välja vilka geografiska områden/kommuner som man är intresserade av att ta uppdrag i behöver ni lägga till er kommun eller kommuner i ansökningsformuläret. Det gör du i två steg.

1. Gå till Kontrollpanelen > Spontanansökan under “Arbetsplatser som kan ta emot spontanansökningar” markerar du er kommun eller den kommun som är värdkommun i samverkande kommuner, se nedan.

2. Gå till Kontrollpanelen > Kompetensbanken > Geografiska områden Lägg in och markera er/era kommuner. Dessa kommer sen att vara valbara för kandidaten när hen fyller i ansökningsformuläret.

Så här ser då den delen ut i ansökningsformuläret om vilka geografiska områden/kommuner som kandidaten kan tänka sig att ta uppdrag i. Om STF under resans gång vill lägga till fler kommuner så är det enkelt gjort med en knapptryckning under inställningar i appen.

Vilken typ av uppdrag som STF är intresserad av att ta ligger default i mallen Kontrollpanelen > Kompetensbanken > Typ av uppdrag. Vi har lagt in ett antal olika typer av uppdrag men det går att redigera, lägga och ta bort utifrån era egna premisser.

Utöver de två urvalsfrågor som ligger default i mallen – Geografiska områden och Typ av uppdrag så har vi lagt in ytterligare några vanliga urvalsfrågor. Du väljer själv om ni vill använda några av dessa. Ni kan också lägga till egna urvalsfrågor.

Du väljer själv vilken rubrik du vill ha på ansökningsformuläret. Funktionen finns i Kontrollpanelen > Karriärsida. Gå in på rubriken Spontanansökan och skriv in önskad rubrik.

Du har också möjlighet att lägga till kommunens/kommunernas logga i formuläret. De placeras automatisk i huvudet på formuläret. Funktionen finns i Kontrollpanelen > Karriärsida. Gå in på rubriken Utseende och ladda upp er fil.

När du är färdig med formuläret behöver du kontrollera att det är korrekt och ser ut som du tänkt dig. Kopiera länken (Direktlänk ansökningsformulär) och öppna i ett nytt fönster för att se hur formuläret ser ut.

Ett tips! Lägg upp en eller ett par av er på kontoret som kandidater. Fyll i intresseanmälan och godkänn er i kompetensbanken. Då får ni bra förståelse för hur flödena ser ut och hur verktyget ser ut utifrån STF perspektiv.

Hjälpte denna artikel dig?