Du kan enkelt skapa, utforma och administrera egna kunskapstester via Recruto. Du skickar ut ett kunskapstest via kompetensbanken till den eller de ställföreträdare som ska respondera. Resultatet loggas på ställföreträdarens kontaktkort. Smidigt, effektivt och tidsbesparande!
1. Skapa ett test
Gå till Kontrollpanelen > Kunskapstest och klicka på Skapa nytt kunskapstest. Du kan välja att göra ett eller flera kunskapstest om ni vill dela upp det i flera segment så det tex passar era utbildningar. Det första du ska göra är att namnge testet.
Nu är det dags att lägga in era frågor i testet tillsammans med svarsalternativen på respektive fråga. Ett av alternativen måste vara det korrekta svaret. Du anger om endast ett eller om fler svar ska kunna väljas. Svarsalternativen kan vara påståenden eller bara alternativen sant eller falskt. Här finns också en möjlighet att lägga till en bild kopplat till frågan.
2. Skicka ut testet till era respondenter
Gå till Kompetensbanken och öppna den aktuella respondentens kontaktkort. Överst finns det tre prickar, klicka på alternativet Utfärda kunskapstest.
Välj uppgifter enligt nedan och avsluta med att trycka på Skicka.
3. Respondenten
Nu har respondenten fått ett mail med en länk till testet. Startsidan som möter respondenten ser ut enligt nedan bild.
Nedan bild visar hur frågorna presenteras för ställföreträdaren. Upplägget liknar hur man gör ett körkortstest.
Det ser ut enligt nedan om du väljer att lägga till en bild i en fråga.
När ställföreträdaren slutfört testet får de besked klarade testet eller ej. Om de klarade provet presenteras resultatet med de rätta svaren. Om de inte klarade testet får de bara besked om hur många rätt de fått.
4. Uppgifter i kompetensbanken
Resultaten från de tester som ställföreträdaren gjort loggas och visar i deras kontaktkort. Det gör det enkelt att följa upp hur det går under processen med att utbilda era ställföreträdare. Hoppas att denna artikel har varit givande. Lycka till med att skapa ditt första kunskapstest!