Arbetstagare

Byt lösenord

Klicka på ”Användarnamn & Lösenord” under Inställningar i navigeringen och följ vidare anvisningar.

Byt användarnamn (epost-adress)

Klicka på ”Användarnamn & Lösenord” under Inställningar i navigeringen och följ vidare anvisningar.

Ändra/uppdatera din profil

Klicka på menyalternativet ”Din Profil” och vidare på redigera-knappen i anslutning till den information du vill uppdatera. Glöm inte att spara ändringen genom att trycka på ”Spara”.

Övriga problem av teknisk karaktär

Skapa ett ärende och beskriv ditt problem så utförligt du bara kan genom support-formuläret. Ju mer fakta vi har i ärendet desto lättare kan vi hjälpa dig. Support-personal hos Recruto återkopplar inom 12 timmar (vardagar) med svar på din fråga.

Avregistrera ditt konto

Du tar själv bort ditt Recruto-konto om du inte önskar ha det kvar. Klicka på ”Radera konto” under Inställningar i navigeringen. Tänk på att all information raderas i samband med att du tar bort ditt konto.

Har du frågor som rör en specifik platsannons

Vänligen kontakta aktuell arbetsgivare för att få mer information om aktuell tjänst/platsannons. Recruto är endast en systemleverantör och kan endast svara på frågor av teknisk karaktär (tex om du har problem att logga in eller bifoga filer). Om det inte finns några kontaktuppgifter till rekryterande part i annonsen kan Recruto heller inte få fram dessa uppgifter. I dessa fall hänvisar vi därför till att ni själva söker på internet för att hitta kontaktuppgifter arbetsgivaren.

Undrar du över status på din ansökan

Vänligen kontakta aktuell arbetsgivare angående status på din ansökan. Recrutos personal kan endast svara på frågor av teknisk karaktär (tex om du har problem att logga in eller bifoga filer). Om det inte finns några kontaktuppgifter till rekryterande part i annonsen kan Recruto heller inte få fram dessa uppgifter. I dessa fall hänvisar vi därför till att ni själva söker på internet för att hitta kontaktuppgifter arbetsgivaren.

Så förmedlas ett pass/jobb

Din arbetsgivare skickar vanligtvis ut förfrågningar genom att publicera lediga pass till din Anslagstavla och Kalender i din app. Vanligtvis blir du även uppmärksammad om lediga pass via e-post och sms. Beroende på hur din arbetsgivares rutiner ser ut kan du sedan antingen “intresseanmäla” eller “boka dig själv” till lediga pass.

Vad innebär ”Boka dig själv”

Din arbetsgivare kan välja att lägga ut pass/jobb så att du kan boka dig själv direkt via appen. När du bokar dig själv vet du direkt att du fått jobbet. Denna typ av ”först till kvarn” jobb innebär helt enkelt att den person som först bokar sig själv får jobbet.

Så anger du när du vill jobba

För att ange tillgänglighet klickar du på en dag i månadsöverblicken i Kalendern i appen. I fönstret som öppnas väljer du mellan vilka tider som du önskar stå tillgänglig för arbete (glöm inte att klicka spara). Som hjälp att fylla i din tillgänglighet kan du ”kopiera föregående dag” eller ”kopiera föregående dag förra veckan”. Du kan också välja att repetera den tid du anger för kommande veckodagar genom att klicka på ”Upprepa till fler dagar”.

Så fungerar kalendern

I Kalendern kan du ändra/uppdatera din tillgänglighet men också hitta information om lediga pass som din arbetsgivare lagt ut och se dina bokningar.

Får du inga jobbförfrågningar

Kontrollera under Din profil i navigeringen att e-postadressen och mobilnumret du angett är korrekt ifyllt. Om du kan logga in och uppdatera ditt schema är det rent tekniskt inget fel på din profil. Försäkra dig vidare om att du är tilldelad rätt yrke och rätt avdelningar. Du hittar denna information under Din profil i navigeringen. Om så inte är fallet kontakta genast din arbetsgivare. När du är tilldelad rätt yrke/arbetsplats är matchning mot din profil möjlig. Det är nu upp till din arbetsgivare i fråga välja att göra utskick till dig. Kontakta din arbetsgivare angående frågor som rör din anställning.

Rutiner kring bokningar

Din arbetsgivare kontaktar dig baserat på hur du anger dig tillgänglig och om du uppfyller de övriga krav som jobbet innebär. När du är aktuell för ett jobb/pass och blir bokad skickas det automatiskt ut en bekräftelse som sparas under fliken Bokningar i din Anslagstavla och till din Kalender. Ofta får du också en bekräftelse på bokning via sms och epost. Kontakta din arbetsgivare för att ta reda på mer om vilka rutiner som gäller kring bokningsförfarandet.

Glömt lösenord

På sidan för inloggning hittar du en ”Glömt lösenord-länk”. Klicka på denna och följ vidare anvisningar.

Problem att logga in

Försäkra dig först om att du har fyllt i rätt användarnamn och lösenord. Kan du ändå inte logga in prova att återställa ditt lösenord (Se ”Glömt lösenord”). Om detta också misslyckas använd support-formuläret och beskriv utförligt ditt problem.

Göra mina filer/dokument mindre

Du kan bifoga filer/dokument som väger max 2 megabyte (2048 kilobyte). Om din bifoga fil är för stor behöver du göra den mindre. Ofta är det bilder/foton som gör din fil för stor. Ta bort bild/foto från ditt CV och prova sedan att ladda upp på nytt. Är din fil i ett PDF-format kan du välja att komprimera den. Du kan också använda dig av en webbtjänst (exempelvis http://smallpdf.com) för att göra din fil mindre.