Arbetsgivare - Vanliga frågor och svar

Lägg till ny användare?

Gå till Kontrollpanelen -> Användare för att lägga till en ny sådan.

Lägg till ny arbetsplats?

Gå till Kontrollpanelen -> Arbetsplatser för att lägga till en ny sådan.

Byt användarnamn?

Gå till ”Ditt namn” i navigationen och klicka på Användarnamn & Lösenord. Följ sedan vidare instruktioner under överskriften ”Byt användarnamn”.

Byt lösenord?

Gå till ”Ditt namn” i navigationen och klicka på Användarnamn & Lösenord. Följ sedan vidare instruktioner under överskriften ”Byt lösenord”.

Skapa en platsannons i eRek?

Gå till menyalternativet Annonser -> Skapa Ny eller redigera en annons genom att klicka på ikonen som ser ut som en dubblett längst till höger i anslutning till berörd annons. Tredje alternativet är att skapa mallar genom Annonser -> Mallar.

Redigera en platsannons?

Gå till Aktuella Annonser och klick på ikonen på högra delen av sidan som ser ut som en penna i anslutning till annonsen du vill redigera.

Utgå från (kopiera) en befintlig platsannons?

Under Aktuella Annonser i anlsutning till berörd platsannons klickar du på plus-tecknet i till annonsen du vill kopiera.

Ändra inställningar för en platsannons?

Under Aktuella Annonser i anslutning till berörd platsannons klicka på ikonen allra längst till höger. Där kan du redigera vilka administratörer som ska ha tillgång till annonsen och även ställa in notifieringar. Du kan här även lägga till en manuell ansökan.

Var finns unika länken (url:en) till en specifik platsannonsen?

Gå till Annonser -> Aktuella och klicka på ikonen som ser ut som ett kugghjul längst till höger i anlsutning till berörd platsannons. Där hittar du den unika länken till aktuell annons.

Hur hittar man till listan med ansökningar?

Gå till E-post mallar under Inställningar i Kontrollpanelen.

Ändra autosvaret som kandidaterna får när de ansöker?

Gå till Kontrollpanelen -> E-postmallar och ställ in/redigera autosvar generellt. Det går även att ändra autosvaret i samband med skapandet av varje annons.

Lägg till en spontanansökan manuellt?

Klicka på Annonser -> Spontanansökningar i menyn och vidare på knappen ”Lägg till ansökan manuellt”.

Lägg till en manuell ansökan till en specifik annons?

Gå till Annonser -> Aktuella. Klicka på antalet ansökningar i anslutning till berörd annons som du vill komplettera med en manuell ansökan. Högst upp under Översikt klickar du vidare på ”Lägg till ansökan manuellt”.

Hur fungerar kalendern?

Kalendern är till för att du ska få en enkel och snabb överblick av dina platsannonser och dina inbokade intervjuer. Klicka på ett event för att få upp mer information om aktuell händelse. Du kan koppla dina intervjuer som kalender-events i din privata kalender.

Går det att importera information från rekryteringsverktyget som vi använt tidigare?

Ja, om vi får informationen på ett strukturerat sätt. Kontakt vår support för mer information.

Vilka publiceringskanaler tillhandahåller Recruto?

Kostnadsfria kanaler är Platsbanken och Recrutos egen CV sajt Vikarien.se. För att annonsera till Platsbanken behöver ditt företag ha ett arbetsgivarkonto hos AF. Kostnadsbelagda kanaler är Monster, Metrojobb och Blocket Jobb. Kontakta vår Support för mer information om publiceringskanaler eller se mer information under manualer.

Går det att läsa in annonser på egen hemsida?

Det går utmärkt. I Kontrollpanelen -> Publiceringskanaler skapar du enkelt egna kanaler som genererar tre olika typer av länkar (html, rss och xml). Enklaste sättet att visa annonser på egna sajten är genom html-varianten. För mer information och hjälp kontakta vår Support eller läs mer under manualer.

Glömt lösenord

På sidan för inloggning hittar du en ”Glömt lösenord-länk”. Klicka på denna och följ vidare anvisningar.

Problem att logga in

Försäkra dig först om att du har fyllt i rätt användarnamn och lösenord. Kan du ändå inte logga in prova att återställa ditt lösenord (Se ”Glömt lösenord”). Om detta också misslyckas använd support-formuläret och beskriv utförligt ditt problem.