Ansökan – Vanliga frågor och svar

Hur registrerar jag mig för att söka ett jobb?

Du behöver inte registrera dig (skapa ett konto) för att söka ett jobb. När du ansöker kommer systemet automatiskt att skicka inloggningsuppgifter till angiven e-postadress som du kan använda för att uppdatera/radera ansökan eller söka flera jobb.

Varför hittas inte min e-post adress när jag försöker logga in?

Om det var länge sedan du sökte en tjänst eller uppdaterade din profil kan du ha blivit automatiskt borttagen från databasen enligt gällande GDPR-regler.

Varför får jag ett felmeddelande på min ansökan?

Ett felmeddelande visas när något oväntat har inträffat. Felmeddelandet beskriver orsaken till felet så att du ska kunna rätta till det. Läs noga igenom felmeddelandet så att du kommer vidare och kan skicka in din ansökan.

Vi rekommenderar att du använder Google Chrome som webbläsare. Se till att du använder den mest uppdaterade versionen.

Varför kan jag inte skicka in ansökan efter ansökningstiden gått ut?

Eftersom vi endast är leverantör av rekryteringsverktyg kan vi inte påverka ansökningsprocessen. Om det fanns något speciellt som hindrade dig från att ansöka innan ansökningstiden gått ut kan du försöka kontakta kontaktpersonen för tjänsten. De kanske har möjlighet att förlänga ansökningstiden eller registrera din ansökan manuellt.

Hur redigerar jag en ansökan jag skickat in?

Du kan när som helst redigera och byta ut bifogade filer efter att du gjort en ansökan men du kan däremot inte redigera svar på eventuella urvalsfrågor som du redan svarat på. Du gör detta genom att logga in på ditt konto och klickar på sektionen för dina ansökningar.

Varför får jag inget svar på min jobbansökan?

Recruto är inte involverade i rekryteringsprocessen eftersom vi endast är systemleverantör av rekryteringsverktyget. Kontakta företaget som du ansökt till för mer information om din ansökan.

Hur får jag reda på status på min jobbansökan?

Recruto som är systemleverantör kan endast svara på frågor av teknisk karaktär och är inte involverade i rekryteringsprocessen. Kontakta företaget som du ansökt till för frågor om din ansökan.

Hur tar jag bort en ansökning?

Du kan på egen hand när du vill radera / återkalla din ansökan genom att logga in i det konto som skapats i samband med att du gjorde din ansökan. Du får direkt en bekräftelse när ansökan är borttagen. Företaget som du ansökt till kan också hjälpa dig att radera din ansökan om det skulle behövas.

Hur kan jag registrera en spontanansökan?

Vissa företag erbjuder kandidater att registrera en spontanansökan. Andra företag gör det inte. Oftast ser man på respektive företags hemsida om de tar emot spontanansökningar eller inte.

Observera att Recruto är inte en rekryteringsbyrå. Därför ska du inte skicka  in din ansökning till oss. Vi är endast en systemleverantör.

Hur laddar jag upp mitt CV eller personliga brev?

Olika företag erbjuder olika typer av format. Möjliga filformat är oftast .pdf, .doc eller .docx, men det kan skilja mellan olika annonser.

Hur hittar jag språket för mitt land / medborgarskap?

Om det finns ett land / medborgarskap som du saknar i ansökningsformuläret men är en del av ISO 3166-standarden, vänligen kontakta vår support.

Varför har jag inte fått någon bekräftelse via mail på min ansökan?

De flesta företag skickar en bekräftelse omedelbart. Andra företag skickar dem nästa arbetsdag. Försäkra dig om att e-post bekräftelsen inte hamnat i din skräppost.